tirsdag den 15. april 2014

Figenstiklinger - opdatering

Så er det tid til en opdatering på Projekt Figentræ. Det er ca. 7 uger siden, jeg satte to figenstiklinger i en potte i vindueskarmen. Siden da har jeg modtaget tre stiklinger mere (pga. mangler i min ordre fra netbutikken - god service!). De tre nye stiklinger blev for ca. 5-6 uger siden sat i en større potte sammen med de to stiklinger, jeg allerede havde "plantet". Grunden til at de kom i en større potte, er at Didde fra Cand.Selv skrev til mig og gjorde opmærksom på, at stiklinger har størst chance for at overleve, hvis de stikker så lidt som muligt op over jordoverfladen. På denne måde holder de jo bedre på fugten. Stiklingerne, jeg har købt, havde forskellige længder, så jeg har faktisk valgt at lade dem være den længde, de nu engang havde, selvom jeg nok godt kunne have delt et par af den i to. Jeg har stukket stiklingerne så langt ned i potten, som de kunne komme. Dermed er nogle stiklingerne stukket halvt ned, mens andre kun stikker få cm op over jorden. Herefter venter jeg og ser, om der er sammenhæng mellem, hvilke stiklinger der går ud og deres højde over jordoverfladen.

Fem figenstiklinger plantet i forskellige dybder.
Status er nu, at en enkelt stikling ser ud til at være gået ud. Det er en af de højeste stiklinger, men jeg er ikke sikker på, om jeg kan konkludere noget ud fra dette, da lige præcis denne stikling var vendt på hovedet i pakken, da den blev sendt til mig, således at hovedet stak ned i den våde filt og ikke den skårne ende. Dermed har den nok fået en lidt tør start på livet i forhold til de andre.

Denne stikling ser ud til at være gået til.
Den glædelige nyhed er jo så, at de fire andre stiklinger ser rigtig fine ud. De er grønne og livskraftige. Indtil videre har de dog ikke ændret sig synderligt meget, siden jeg fik dem med posten. De er blot ikke gået ud. Jeg håber snart, at et lille blad springer ud som tegn på succes.  

Denne stikling stikker kun få cm op over jorden, og den ser lovende ud.

Selvom denne stikling er den højeste, så ser den stadig fin og grøn ud.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar