lørdag den 19. oktober 2013

Strikket babydragt

Der er ikke noget, der kan få gang i strikkepindende som når der kommer småbørn i familien, og slet ikke når det er ens eget barn. Louise er gravid og har termin om 4 uger, og de sidste mange måneder er da også flittigt blevet brugt til at kreere tøj og andre fine sager til vores lille pige. Det seneste projekt er denne dragt fra Drops.

Den mangler bare lige nogle knapper.
Jeg har dog ændret lidt på opskriften, da jeg bedre kan lide at bruge ribstrik til begyndelsen af ben og ærmer. Jeg synes, det sidder bedre til end perlestrik, som det skulle være ifølge Drops. I stedet for 38m har jeg slået 48m op. Det skyldes, at ribstrik jo er elastisk og trækker sig sammen, så jeg slår flere masker op for at undgå, at det bliver for stramt. Så strikker jeg rib: 2m ret, 2m vrang osv. i hhv. 9 cm (ben) og 5 cm (ærmer), hvorefter jeg skifter til det lyse garn. Jeg strikker videre i glatstrik med det lyse garn og på første omgang tager jeg 10m ind jævnt fordelt. Hermed når jeg ned på de 38m, så jeg herfra kan følge resten af Drops' opskrift, som den er.

Ribstrik ved ærmet.

Denne dragt er første gang jeg kaster mig ud i mønsterstrik, altså strik med flere farveskift. Det er ikke så svært umiddelbart, men jeg var bekymret for, om det skulle blive for stramt. Det har så nok taget lidt overhånd, hvilket desværre har resulteret i, at jeg har strikket noget løsere i øverste del af dragten end nederst i dragten. Dermed er stykket over skuldrene blevet lidt højt. Jeg har kortet halskanten lidt af, så den ikke går så højt op for at prøve at kompensere lidt for det. Jeg synes, det er blevet okay, men i bagklogskabens lys ville jeg nok have taget nogle flere masker ind, inden jeg strikkede halskanten, da den er blevet lidt bred i halsen. Jeg tror nu nok det skal gå alligevel. Alt i alt er jeg i hvert fald fint tilfreds med mit første forsøg på mønsterstrik, og jeg er ikke blevet helt afskrækket fra at bruge det igen.

3 kommentarer:

  1. Hvor er det spændende med baby:) Jeg glæder mig til at følge med på din blog.

    vh Dorte

    SvarSlet
  2. Dejligt at du har lyst til at læse med :-)

    SvarSlet
  3. Dejligt med en lille bebs på vej og fin dragt!

    SvarSlet