søndag den 13. oktober 2013

Svampetur

Jeg synes, det er fantastisk, at vi i Danmark kan gå ud i naturen og finde alle mulige spiselige skatte. Af disse er svampene virkelig noget, der kan betale sig at samle selv. De er jo rigtig dyre i butikkerne, og kvaliteten i supermarkederne er langt fra noget at råbe hurra for.

Jeg har flere gange søgt efter svampe i skovene omkring Aarhus, men uden særlig stor succes. Et par rørhatte er det blevet til en gang i mellem. Jeg ved ikke, om det skyldes befolkningstætheden, eller om der bare ikke er så gode svampeforhold. I hvert fald har jeg svært ved at finde de få arter, jeg kender. Min svigermor er helt vild med at samle svampe, og hun ved også en del mere om det, end jeg gør, og så har hun den fordel, at hun bor i vestjylland. Her er der svampe at finde! Det resulterer i, at vi ved næsten hvert besøg hos svigerfamilien hen over sommeren og efteråret tager på svampejagt i skoven. Der er ikke altid lige meget at finde, men for godt en måneds tid siden var vi på en rigtig god tur på ca. tre timer - og kurvene blev fulde!

Rørhattene klar til rengøring.

Det var udelukkende rørhatte, vi fandt. Flest indigo (de røde på billedet), nogle få Karl Johan (de lyse øverst i højre hjørne) og også en del brunstokket rørhat (øverst til venstre). Heldigvis er de ikke de værste at gøre rene - ja rengøring af sådan et læs svampe er et luksusproblem ;-)

1 kommentar:

  1. Sikke en flot høst! Jeg sidder her grøn af misundelse! Jeg tror jeg vil tage svampekurven under armen i morgen!
    /Didde

    SvarSlet